FamPeeters

Our family vacation blog

FamPeeters header image

Cnóbha, Sí an Bhrú en Dubhadh!

July 15th, 2012 · No Comments

DSC_6734DSC_6736DSC_6735

Heerlijk geslapen vannacht! Geen brommende motor en geen geschommel. Rond een uur of acht waren we allemaal wel wakker geworden. Het zonnetje scheen al heel vrolijk toen we opstonden. De weersvoorspellingen voor vandaag lijken gunstig gezind, al kan er in de middag een bui vallen.
Echte plannen hadden we voor vandaag nog niet, behalve dat er boodschappen gedaan moest worden. Dat kon pas na 10 uur, dan gaan hier de supermarkten open.
Prima, dus eerst even op het gemakje ontbijten.

Na het ontbijt zijn we op pad gegaan om boodschappen te doen. We wisten de supermarkten nog precies te vinden, dus dat was lekker gemakkelijk en de boodschappen waren snel gehaald. Tijdens het boodschappen doen bedachten we dat het wellicht een goed plan was om vandaag naar Newgrange te gaan. Om hier naar toe te gaan is het wel prettig als het een beetje redelijk weer is. Dus we besloten niet op later in deze week te gaan gokken.
Maar eerst de boodschappen even naar ‘huis’ brengen. Konden we gelijk alvast lunchen en hoefden we ons daar niet meer druk om te maken. Omdat het lekker weer buiten was, hebben we lekker buiten geluncht.

DSC_6767DSC_6756DSC_6768

De Brú na Bòinne (Newgrange, Knowth en Dowth) was weer snel gevonden en er kon nog redelijk geparkeerd worden. Vooraf hadden Cesco en ik al bekeken of het verstandig zou zijn om een ‘heritage card’ aan te schaffen. En naar ons idee was het voor ons zeker de moeite waard, dus deze hebben we gelijk aangeschaft.
Bij een eerder bezoek hebben we alleen Newgrange bezocht (en natuurlijk het bezoekerscentrum), maar nu stond een bezoek aan Knowth ook zeker heel hoog op het lijstje wat we graag wilde doen hier in Ierland.
Brú na Boinne is de verzamelnaam voor de vele grafheuvels die in deze regio te vinden zijn. Van deze heuvels zijn Knowth (Cnòbha), Dowth (Dubhadh) en Newgrange (Sí an Bhrú) de grootste. Knowth DSC_6743en Newgrange kun je onder leiding van een gids bezoeken, Dowth ligt op privé terrein en daar kun je verder niet bij komen.

Knowth en Newgrange kun je niet op eigen houtje bezoeken. Dat loopt allemaal via het bezoekerscentrum en je wordt met busjes daar naar toe gebracht. Als je de weg er naar toe bekijkt, is dat eigenlijk ook wel te begrijpen.We kwamen rond 13:15 uur het bezoekerscentrum binnen en om 13:45 uur zaten we al in de bus die ons naar Knowth toe bracht! Dat was lekker snel dus.
Gids Jim wachtte ons (met nog een groep mensen) op bij de ingang en vertelde alle ins en outs over deze serie grafheuvels.
Knowth is bijvoorbeeld groter dan Newgrange. En bestaat naast de grote grafheuvel ook nog nog een aantal kleinere grafheuveltjes (satelites heten deze kleinere heuveltjes). De geschiedenis van DSC_6762deze grafheuvels bestaat uit verschillende fases door de eeuwen heen en heel kenmerkend van deze grafheuvels is wel de Neolithic Art. (Celtic Circles in grote stenen gehakt/gegrafeerd). De ingang van deze grafheuvels worden versperd door deze ‘versierde’ stenen.
Onze gids was heel goed te volgen, zelfs Geordi kon redelijk goed begrijpen waar de man over sprak.
We konden een klein stukje de grote heuvel in en daar vertelde Jim nog wat meer over de lagen waaruit de grafheuvels bestaan. Na de rondleiding kon je zelfs nog de grafheuvel beklimmen en volgens Jim kon je ook Newgrange zien liggen. Nou die was snel gevonden, al bleef Geordi volhouden dat wat we zagen niet Newgrange was, maar Dowth. Zucht… Dat was dus een goede vraag voor Jim onze gids. En Geordi mocht het zelf vragen… gna-gna-gna… Hij had er wel wat hulp bij nodig van Cesco, maar hij deed het (na enig aansporen) toch maar vragen.
Wat we vanaf de grafheuvel hadden gezien was inderdaad Newgrange en Jim vertelde er ook nog bij dat de 52e steen bij Newgrange wees naar de westelijke ingang van Knowth. Daar moesten we straks dus beslist even naar kijken als we bij Newgrange waren!

DSC_6786Het was tijd om weer met de bus terug naar het bussenstation te gaan om daar de bus naar Newgrange te pakken. de busjes naar Newgrange stonden al te wachten toen we aan kwamen rijden. Bij Newgrange was Claire onze gids en vertelde van alles over Newgrange. Om de grafheuvel in te gaan werden we in 2 groepen verdeeld omdat de ruimte binnen in niet zo heel erg groot is. Gaf ons even mooi de tijd om de 52ste steen op te gaan zoeken. Hij was niet heel moeilijk te vinden, want de steen was behoorlijk uitbundig ‘versiert’.
Helaas werd het boven ons steeds donkerder en donkerder en we hoopte stiekem dat we nog net voor de bui in de grafheuvel waren. Maar helaas… we kregen hem echt even flink over ons heen. Om naar binnen te kunnen moet je wel flink bukken en je soms in een iets wat vreemde bocht wringen. Want de doorgang is grotendeels laag en smal. Ieder jaar op 21 december schijnt de opkomende zon door de ‘letterbox’ die boven de ingang van Newgrange zit. Hierdoor wordt de hele grafkamer verlicht. Omdat het natuurlijk vandaag geen 21 december is, werd dmv lampen de opkomende zon nagebootst om toch een idee te krijgen wat er dan gebeurd. Mooiste zou zijn om dit eens in het echt te mogen aanschouwen en om een kans daarop te maken… hadden we in het bezoekers centrum alvast het lotingsformulier ingevuld en ingeleverd. Maar de kans is heel klein dat je hier ingeloot wordt, jaarlijks ontvangt men meer dan 30.000 aanmeldingen!DSC_6779

Na ons vorige bezoek aan Newgrange heeft Samantha op school voor een maandopdracht een dwars doorsnede gemaakt van het Newgrange monument. Nu we weer terug gingen, wilde ze heel graag de foto’s van dit project hier laten zien. Dus toen we de grafheuvel uitkwamen hebben we even op Claire gewacht om de foto’s te laten zien. Ze was echt enorm enthousiast en vond het fantastisch wat ze had gemaakt. Claire riep ook gelijk haar collega die bij de ingang van de grafheuvel stond erbij. Zij was ook heel enthousiast en vertelde ook dat, na een respectloos incident die ze net daarvoor had met een Duitse toerist, haar dag weer helemaal goed was en dat dit het geen was wat haar werk zo leuk maakte! We hadden nog even een kort gesprekje, maar moesten toen echt terug naar de bus.

Terug in het bezoekerscentrum hadden we nu alle tijd om hier rond te kijken. Een deel van het centrum is ingericht als een klein museum over Knowth, Dowth en Newgrange. Na hier even te hebben rondgekeken zijn we terug naar de auto gegaan om richting ‘huis’ te gaan.
Onderweg nog even bij de supermarkt gestopt om een reparatiesetje voor Samantha haar zonnebril te halen. Ze was bij Newgrange het schroefje verloren. Maar geen nood, toevallig had Cesco vanmorgen reparatiesetjes zien liggen.
Met het setje op zak konden we terug naar ons huisje!

Ondanks de stevige regenbui die we over ons heen kregen bij Newgrange, hadden we wat weer betreft weinig te klagen vandaag!.

* De 52 ste steen vanaf de ingang van Newgrange wijst naar de westelijke ingang van Knowth, die je vanaf deze plek ook kan zien liggen!*

DSC_6775DSC_6776DSC_6777

DSC_6784DSC_6785DSC_6796

* Samantha wilde heel graag aan Claire, onze gids bij het Newgrange monument,   foto’s van haar maandopdracht op school laten zien*