FamPeeters

FamPeeters header image

Aillte an Mhothair!

July 25th, 2012 · No Comments

DSCF2239Vanmorgen toen ik de gordijnen optrok was ik eigenlijk niet blij. Want het was weer behoorlijk mistig en de lucht zag er zeer zwaar bewolkt uit. Ik baalde flink, want dat zou kunnen betekenen dat de Cliffs of Moher (Aillte an Mhothair) vandaag weer niet door zou kunnen gaan. Daarbij kun je gewoon geen mist gebruiken.
Cesco online nog gekeken naar de weersvoorspellingen en die gaven echt aan dat het aan de kust goed weer zou worden. Dus we besloten de gok maar te wagen en weer naar Doolin te rijden. De definitieve beslissing zouden we ook dit keer weer ter plekke maken.

DSC_7231Onderweg naar de kust begon de lucht echt open te breken en er verscheen zelfs een voorzichtig zonnetje. Zou het dan toch… Eerst onderweg nog even gestopt bij een supermarkt om wat lekker voor tussen de middag in te slaan. Leek ons ook deze keer wel zo praktisch.
Eenmaal in Doolin aangekomen moesten de kinderen (en ik stiekem ook) eerst een kleine teleurstelling verwerken, het chocoladewinkeltje van het overheerlijke fudge was gesloten. Hopelijk zou deze later vandaag wel geopend zijn. Maar we wilde nu echt eerst naar de haven. Een parkeerplaats was gelukkig snel gevonden en we moesten nog een klein stukje lopen naar de plek waar de loketjes voor gevestigd waren. De lucht zag er goed uit, de wind stond goed en de kliffen waren niet in de mist verdwenen. Nou onder deze condities leek het ons een goed idee om tickets voor de boot te gaan halen, alleen nog even kiezen met welke we mee wilden. Het werd O’Briens, zij zeiden dat ze de grootste boot hadden. Bij alle loketjes stonden mensen buiten om klanten te werven, we hebben degene maar uitgekozen die het aardigst naar ons lachte!
Voor een zeer goede prijs konden we tickets kopen, de kinderen waren namelijk gratis (terwijl als je tickets online koopt… moet je wel voor de kinderen betalen!!). En er was nog plek op de boot, om ongeveer 12 uur zou de boot vanuit het kleine haventje vertrekken.

Prima tickets zijn binnen, dan even hier gaan genieten van het (nu al) geweldige uitzicht. De kinderen vermaakte zich heerlijk en ik ook dmv (veel) foto’s maken. Het was nog vloed en de opspattende golven leverde leuke plaatjes op.

Voordat we naar het haventje gingen, nog even langs de auto geweest om nog even wat te drinken voordat we op de boot zouden stappen. In het haventje werd het drukker en drukker met toeristen die allemaal met één van de boten meewilden. Dus het werd tijd om zelf ook maar rustig die kant op te gaan lopen.
Maar eerst waren de passagiers van de andere bootmaatschappij aan de beurt. We stonden netjes langs de kant te wachten toen een hele groep (oude) Duitse toeristen de hele rij voorbij liep en zich vooraan bij de loopplank (na notabene de verkeerde boot) installeerde. Ha ha, dat gaat toch even niet gebeuren. De boot die in haven lag was vertrokken en we hebben er maar even voor gezorgd dat we VOOR deze mensen terecht kwamen. Stond één van de oudjes (die we tot mevr. Pruimpje hebben omgedoopt) naar ons te gebaren dat we achteraan aan moesten sluiten. Ja mooi niet, geef zelf dat voorbeeld maar! Met ons waren er nog een paar die echt niet van plan waren om aan hun gemopper gehoor te geven.
Ondertussen was er weer een boot in de haven aangekomen en we werden werkelijk zowat verpletterd door deze mensen, die weer de verkeerde boot op wilde rennen! Dat gaat dus leuk, met deze mensen zitten we straks wel op één boot. Het ging nog even duren voordat onze boot kwam. Ondertussen zwom er in de haven een dolfijn, dus de aandacht om als eerste die boot op te kunnen rennen was even verslapt. Niet voor lang… want mevr. Pruimpje had een bondgenoot gevonden in mevr. Zuurtje (en ja ze keek echt heel zuur…) en ze stonden samen zo heerlijk te mopperen over het feit dat het maar niet opschoot en de boot veel te laat was. Tja… de boot was inderdaad laat, maar we hebben hier wel met Ieren te maken…
Toen de boot er was hebben we de kinderen even strak bij de hand genomen, want er werd alweer aardig geduwd en getrokken. De loopplank werd vrijwel voor ons neus uitgelegd en de schipper zag de duwende mensen en liet ze gewoon even wat langer wachten… We konden aan boord. Moest Geordi echt erdoorheen trekken en vriendelijk verzoeken of ze alsjeblieft even wat ruimte wilde geven! De schipper duwde de mensen gewoon nog even terug.

We vonden een perfecte plek aan de achterkant van de boot, ver van Zuurtje en Pruimpje vandaan!
Toen iedereen aan boord was vertrok de boot en het avontuur kon beginnen. Werkelijk een prachtig uitzicht hadden we vanaf de boot en we hebben echt behoorlijk wat foto’s geschoten. En denk je van Zuurtje en Pruimpje af te zijn… staan ze ineens op je schouder te tikken dat we opzij moesten gaan en zij nu wilde gaan staan waar wij stonden. Geloof dat ze samen weer even niet helemaal lekker geworden waren!
De boot draaide om de hele grote rots heen en begon weer aan zijn terugreis naar de haven. Het tochtje met de boot duurde ongeveer een uurtje en we hadden het echt niet willen missen! Wat prachtig zijn deze kliffen.

DSC_7295DSC_7304DSC_7338DSC_7372DSC_7380DSC_7398DSC_7399DSC_7408DSC_7440

Eenmaal terug in de haven hebben we eerst onze lunch opgegeten en daarna zijn we gaan kijken of het chocolade winkeltje misschien nu wel geopend was. En tot blijdschap van de kinderen (en stiekem ook van mij) was deze nu wel geopend. We hebben een een paar lekker smaken gekocht, maar het echt heel netjes gehouden ;o)

We wilden ook nog graag naar het visitors centre wat in de buurt van Lisdoonvarna ligt. Volgens de informatie kun je hier vanaf ook naar de kliffen kijken. Vanaf de boort zagen we ook mensen bovenop de kliffen lopen. Het was ongeveer 10 minuutjes rijden, dus dat viel lekker mooi.
Eerst zijn we even in het visitors centre geweest en daarna vanaf deze plek de kliffen gaan bewonderen. Echt werkelijk fantastisch uitzicht, heel anders dan vanaf de boot natuurlijk, maar we hadden ook dit beslist niet willen missen!
Het zonnetje was inmiddels ook weer doorgebroken en het werd nog gewoon warm ook! Op meerdere plaatsen hebben we van het prachtige uitzicht genoten. We hebben afgelopen zondag zeker de juiste beslissing genomen om de kliffen voor een ander moment te bewaren vanwege het weer. Vandaag was de perfecte dag!
Er was ook een punt waar je het officiële pad verliet en op eigen risico het zandpad op kon lopen. Er liepen heel veel mensen, dus waarom wij niet. Maar zonder de afrasteringen, liep het alles behalve prettig. Mensen stonden echt langs het randje van de klif om foto’s te maken. Een stapje te ver naar achteren en ze lagen ver beneden! Op deze plek zijn we dus ook niet erg lang geweest… Toen we weer terug op het officiële pad waren hebben we even een kleine telling gehouden, maar we waren alle vier nog comleet, gelukkig!
Moe en zeer voldaan kwamen we terug bij de auto en we zijn terug naar het huisje gereden. Even wat opgefrist en bij Molly’s een pizza gaan eten. Het eten smaakte hier weer voortreffelijk!
Na het eten hebben de kinderen nog even heerlijk buiten gespeeld met andere kinderen die hier ook op dit vakantie park verblijven. Ze vermaken zich echt prima hier!
Het is zo leuk om te zien dat er eigenlijk geen taalbarrière is. Samantha kan zich zo ie zo al prima redden hier. En Geordi komt er met wat kromme woorden en gebaren ook prima. Samantha heeft hier ook een vriendin gevonden. Gisteren kwam ze vragen of ze de finale van Superstar bij Marian (hoop dat ik haar naam zo ook schrijven moet…) mocht gaan kijken. Superstar is een programma wat net gestart was toen we hier in Ierland aankwamen. In het programma is Andrew Lord Weber op zoek naar de hoofdrolspeler: Jezus. Het programma wordt van maandag t/m vrijdag uitgezonden.
Leuk programma, we zijn het alleen niet altijd eens met de keuzes die Andrew maakt! Ben, was niet onze keuze, maar is als grote winnaar uit de bus gekomen en mag de rol gaan vertolken tijdens een arena tour.

Op de achtergrond hoor je een harpist zingen…

DSC_7449DSC_7470DSC_7473DSC_7474DSC_7477DSC_7487DSC_7495DSC_7503

Weather in Killaloe at time of posting: 18 °C, few clouds, wind 90° at 3km/hr.