FamPeeters

Our family vacation blog

FamPeeters header image

Dag 1: En dan is het dan ECHT zover!

July 26th, 2010 · 3 Comments

Vanaf vandaag hebben we besloten om te stoppen met aftellen. Want waarvoor zouden we nu nog af willen tellen? De koffers stonden gisteren al ingepakt en klaar. Ik was in shock… Waar ik normaal echt weer bagage uit de koffers moet halen omdat ik er weer veel te veel in wil doen, was ik nu met de koffers behoorlijk onder het gewicht gebleven. En dan ga je twijfelen… ben ik dan misschien iets vergeten? Maar ik snel en moedig besloten dat als we iets vergeten zijn, het vast in Amerika wel te koop zal zijn!

Vanmorgen natuurlijk weer, zoals de iedere keer de afgelopen dagen, weer veel te vroeg wakker geworden. En van slapen kwam niet veel meer, want de reiskriebels waren vanbinnen nu echt heel hard aan het kriebelen gegaan!
Het is dus zover, vandaag gaat onze reis naar Amerika echt beginnen.
De kinderen (en wij zelf natuurlijk ook) vinden het helemaal fantastisch en Geordi bevestigde dit vanmorgen nog eens extra door flink door de woonkamer heen te stuiteren! Ik begreep hem wel. Hij is reuze enthousiast en eigenlijk niet eens alleen omdat we op vakantie gingen.
Vandaag ging ook nog eens een grote wens van hem in vervulling!
Geordi is gek op vliegtuigen. Als we langs Schiphol rijden (en dat doen we wekelijks) zit hij altijd te kijken of er weer vliegtuigen opstijgen en of er weer vliegtuigen landen. Bij voorkeur KLM vliegtuigen. Dit komt ook omdat Cesco regelmatig voor zijn werk met KLM vliegt. En nu vandaag mag Geordi eindelijk een keer als passagier mee in een KLM toestel (777)

Cesco en ik hadden besloten om, ondanks we pas rond 14 uur zullen vertrekken met het vliegtuig, om toch vroeg naar Schiphol toe te gaan en alles lekker op het gemakje te gaan doen. Dat idee beviel ons wel, dus even na achten was de auto ingeladen en trokken we de deur achter ons dicht.

DSC_9252We zijn met onze eigen auto naar Schiphol gereden. Koffers bij de vertrekhal uitgeladen en daarna is Cesco doorgereden naar Amstelveen, kon hij bij zijn werk parkeren. Met een klein halfuurtje was hij alweer terug, dat viel in tijd in ieder geval reuze mee!
Gisteren waren we al online ingecheckt en nu hoefde we alleen nog maar onze bagage af te geven. Cesco reist voor zijn werk behoorlijk veel, is niet altijd gezellig, maar we plukken er nu de vruchten van. We hoeven niet achteraan te sluiten bij de lange rij die er al stond om bagage af te geven. Wij mochten bij Business Class alles afgeven. Niks geen rij, we waren direct aan de beurt. Dat is, ondanks we vandaag alle tijd hebben, best fijn.
De stewardess achter de balie   labelde de koffers en Geordi controleerde nog even of ze het wel goed deed, zucht ;o)

DSC_9253 DSC_9258

Gisteren kwamen we er achter dat we geen priority/airmail stickers meer in huis hadden. Dus om een envelop te kunnen posten moesten we nog even naar Jill&James in aankomsthal 4. Hier konden we toch nog even voor de vakantie deze envelop op de bus doen!
Een stukje verder zit een KLM winkeltje. Buiten het winkeltje staat oa de cockpit van een KLM toestel opgesteld. Hier kun je een foto laten maken met bv jezelf als piloot. Echt iets voor Geordi dus! Hij werd aangekleed als een echte piloot en er is een hele leuke foto van hem gemaakt. Dit vond hij echt schitterend.
Cockpit
Met de kinderen haal ik Cesco wel eens op van Schiphol. En als het dan even kan, gaan we ook naar het Panorama Terras. Even vliegtuigen spotten. Nu zijn we met zijn viertjes er nog even gaan kijken. Gewoon op ons gemak, we hebben nog steeds alle tijd!
Was weer genieten, vooral van de kinderen. En het weer was heerlijk.
Wat minder prettig was, was dat mijn zoomlens van mijn camera niet meer wilde werken. Daar baalde ik wel even flink van! Maar gelukkig wist Simon, collega van Cesco, een paar tips voor ons.Als we door de douane heen waren zouden we er nog even op ons gemak naar kijken wat we met deze tips konden doen.

DSC_9271 DSC_9269

Met een ‘voorpiepkaart’ ben je ook weer zo door de douane heen. We zijn even ergens gaan zitten om eens goed naar de lens te kijken wat we aan het mankement konden doen. Hoopte dat hij gemaakt kon worden, want ik weet dat ik deze lens in Amerika zeker ook graag zal gebruiken. Gelukkig was, op Simon zijn advies, het schoonmaken van de contactjes voldoende. Dank je wel voor de tip Simon!
Nog wat winkeltjes gekeken en zo zoetjes aan de VIP lounge eens op gaan zoeken. Weer een gemak van het vele reizen van Ces ;o)
Het was niet overdreven druk in de lounge. Konden hier lekker even wat drinken, eten en relaxen. Heerlijk toch?
Wat iets minder heerlijk was, was dat een man een aantal stoelen verderop echt vreselijk zat/lag te snurken. Dat was echt niet normaal meer. De kinderen (en ik ook) hebben er wel om moeten grinniken.

DSC_9319 DSC_9320

Heb op de laptop, nou ja, netbookje van Samantha die ik deze vakantie mag lenen, aan ons weblog kunnen werken en de tijd vloog voorbij.
Tijd om even wat te eten. Cesco ging samen met Samantha wat halen. Sam kwam al snel terug om te vertellen dat de gate al geopend was. Dus alvast de spulletjes maar weer een beetje opbergen… kunnen we na het eten gelijk naar de gate toe om door de security check heen te gaan.
Het was beslist niet druk en waren al snel aan de beurt. Kinderen waren nog eerder (en dus sneller) door de check heen dan wij! Er werd wel netjes gevraagd of de kinderen gefouilleerd mochten. Natuurlijk geen probleem. Geordi vond het nog prachtig ook! De meneer die hem fouilleerde had tegen hem gezegd dat hij hem ging kietelen. Nou… volgens Geordi kietelde het helemaal niet. Had hij beter niet kunnen zeggen, want nu werd hij even flink gekieteld! Weer dikke pret dus.
Na een kleine 5 minuutjes wachten konden we al aan boord van het vliegtuig. En met de ‘voorpiepkaart’   konden we al snel aan boord in het vliegtuig. weer lekker handig dus.

DSC_9326 DSC_9332

Rond 14uur reden we bij de gate weg en rond 14:15 vlogen we, vanaf de Polderbaan, de lucht in. We hebben best goede plaatsen in het vliegtuig. We zitten in de rij na de comfort class en hebben hierdoor wat meer been ruimte. Alleen als de stoelen voor ons naar achteren gaan is het iets wat ongemakkelijker zitten (zeker als je probeert een weblog bij te werken…)
De stewardessen in het vliegtuig zijn wat ouder, maar ze zijn reuze vriendelijk. De kinderen hebben de stewardess die in ons pad het iedereen naar hun zin maakt al aardig om hun vinger gewikkeld.
Op onze beeldschermpjes kunnen we uit aardig wat films kiezen. Ik heb, net als de kinderen, ‘Hoe tem je een draak’ gekeken. Leuke film!
Voor de kinderen waren we vergeten om kindermenu’s te bestellen. maar ik geloof dat het niet echt een gemis is geweest voor ze. We konden nu kiezen uit een pasta (what else!) en vis in zoet/zure saus. Voor Cesco en ik de pasta en de kinderen wilde liever vis. Voor een vliegtuigmaaltijd, was het niet onaardig.
Ik ben echt trots op Samantha en Geordi hoe super ze het weer doen. Het is toch een hele reis en vooral een hele zit zo’n vlucht. Maar ze zitten of lekker te lezen, aan leesvoer geen gebrek. Of op hun Nintendo te spelen. Of een film te kijken op het beeldscherm. Maar we hebben echt geen kind aan ze!
De vlucht verloopt zeer voorspoedig en heel rustig. Af en toe wat turbulentie maar dat viel echt te verwaarlozen.

DSC_9353 DSC_9389

Rond 16:00 uur zijn we geland op JFK Airport. Fijn we zijn er!
Omdat we redelijk voorin zaten, konden we redelijk snel uitstappen en op naar de Immigrations! Nou… we waren niet de enige die heel graag Amerika in wilde, het was behoorlijk druk. Maar door de opzet (‘dmv ‘zigzag-laantjes’) liep het eigenlijk best wel goed door. Het was in ieder geval prettiger wachten dan dat je zelf maar ergens aan moest sluiten vonden wij. Met uitzondering van Geordi… Geordi niet. Geordi was moe en half aan het instorten. Maar na een paar snoepjes was hij weer snel opgekrabbeld en had weer praatjes voor 10. We kwamen bijna aan het einde van de lange rij. Een van de medewerkers die alle wachtende naar de verschillende wachtrijen verwees om daar de felbegeerde stempels te kunnen halen hield duidelijk van opschieten. En we werden begeleid naar een hokje voor US Citizen! We troffen een vriendelijke meneer die onze paspoorten snel van stempels voorzag en…. WELKOM IN AMERIKA!!!

DSC_9404 DSC_9407

Onze bagage was al snel compleet en nu konden richting uitgang en de limo service bellen! Onze chauffeur van Accord Limousines was al rondjes aan het rijden en toen we naar buiten liepen kwam hij net weer aanrijden. De kinderen waren, zoals we al dachten, blij verrast!
Sam kan bijna niet wachten om DIT aan haar vriendinnen te vertellen. Zo cool om door een limousine naar New York City gebracht worden! En Geordi die was ook helemaal hieper de pieper ervan! De verrassing was in ieder geval geslaagd.
De chauffeur was niet heel spraakzaam, maar wel heel behulpzaam en vriendelijk. Hij reed ons snel naar ons hotel aan de 42th Street. We zijn niet tevreden maar ook niet ontevreden over Accord Limousines en moet heel eerlijk bekennen dat we er, na alle unaniem lovende reviews op internet, iets meer van hadden verwacht. De limo was niet de allernieuwste meer, maar bracht ons wel supersnel naar hartje New York. Het was, zeker voor de kinderen, weer een hele ervaring op zich!

*Grand Central Station, daar achter ons hotel met daarachter the Crysler Building*

Bij het hotel werden onze koffers door de Bell Boy snel en netjes verzorgd. Scheelde ons weer een boel gesleep.
Bij de incheckbalie werden we snel en vriendelijk geholpen. We kregen nog een upgrade voor onze kamer. Nu geen double bedroom, maar een kleine suite met een Kingsize bed (en sofabed voor de kinderen). Helaas geen uitzicht op the Crysler building. Maar je kunt natuurlijk niet alles hebben ;o)
Onze kamer ligt op de 23ste verdieping en kijkt uit over Grand Central Station, ook geen slecht uitzicht vonden we. Het is niet super groot, maar dat hadden we om eerlijk te zijn ook niet verwacht.

Natuurlijk zijn we nog even New York City ingegaan. Het was buiten behoorlijk warm en af en toe voelde we een paar kleine spetters. In eerste instantie was het de bedoeling om naar het Rockefeller Centre te gaan (Top of the Rocks). Maar mede door er onweer werd verwacht en we onderweg van vliegveld naar hotel gezien hadden dat het aardig heiïg
was boven de stad leek het ons beter om morgen te gaan.
We hadden allemaal niet echt honger, maar wel reuze dorst. Dus bij de Mc Donalds eerst maar eens wat drinken gaan halen die we op straat hebben opgedronken.

Via 5th Avenue liepen we naar 46th Street, waar de grootste Build-a-Bear van de wereld zit. Nu waren de kinderen helemaal hieper! Want als zij iets zo leuk vinden is dat de Build-a-Bear wel. Samantha was gelijk volledig verliefd op een Miss Liberty outfit en Geordi vond de beren outfit van the New York Police Department helemaal geweldig.
Ze hadden nu een hele leuke aanbieding: een knuffeldier, met kleding en schoenen naar keuze voor een heel scherp tarief. Ces en ik keken elkaar aan (moeten we denk ik maar niet te vaak doen, want dat kost geld hihi) en gingen overstag.
Samantha heeft gekozen voor een hele lieve hond en Geordi koos voor een
ondeugend aapje.   Natuurlijk mochten ze zelf weer helpen met het vullen van hun pluche vriendje. Geweldig vonden ze dit weer.
Samantha haar hond heeft de naam Patch gekregen en Geordi vond Tommy wel een leuke naam voor zijn aap! En natuurlijk aangekleed in New York thema!

DSCN7304 DSCN7292
DSCN7298 DSCN7302

Inmiddels merkten we dat we flink moe waren en het was hoogste tijd om terug te gaan naar het hotel. Het was immers een lange dag. Door Central Station zijn we terug gelopen. Bleek helemaal geen verkeerde beslissing te zijn geweest. Want toen we buitenkwamen kwam het echt met bakken uit de lucht!
Eenmaal terug op onze hotelkamer zijn vlug naar bed gegaan. We waren alle vier echt heel moe…

DSCN7306 DSCN7313

*het kwam hier echt even met bakken uit de lucht!*

Categorien: USA Roadtrip 2010

Tags: · ,

3 responses so far ↓

• 1 Tinnetam // Jul 26, 2010 at 13:07

Yes, jullie zijn er ! En wat een vliegende start. Aankomen in de States, een limo die jullie in stijl vervoerd en dan ook meteen NY in.

Ik laat mijn kids de foto’s van Build-a-Bear maar niet zien, want dan weet ik wel wat ze willen 🙂

• 2 MattRob (Robert-Jan) // Jul 28, 2010 at 06:07

Zo, jij kan er ook een leuk verhaal van maken. Ik loop even achter (en kom nog niet aan alle verhalen toe nu), maar ziet er alvast prima uit, een mooie start van de trip !

• 3 Tiggergirl(Heleen) // Aug 1, 2010 at 16:08

Hi,

Nou ik weet niet wat me overkomen is maar op 1 of andere manier is deze weblog mij ontgaan tot vandaag.
    Sorry, maar ik heb heel wat bij te lezen.

Wat hebben jullie 2 leuke kinderen. Hele open sociale koppies en wat waren ze blij.

En wat een een leuk begin van de vakantie. Lekker in New York beginnen. Naast Orlando is dit mijn favo stad. Niet te vergelijken.

Nou ik ga gauw verder naar dag 2.