FamPeeters

Our family vacation blog

FamPeeters header image

Dag 7: Washington DC

July 30th, 2010 · No Comments

Weer heerlijk geslapen vannacht, prima bed! Beter zo dan ’s morgen gebroken opstaan omdat ’s nachts in een kuiltje heb moeten slapen omdat het bed niet in beste staat was…
Na douchen en aankleden zijn we wezen ontbijten in het restaurant van het hotel. Ontbijt is inclusief, dus maken we er dan ook dankbaar gebruik van.
Het is een buffet met een ‘omelet station’, heel verleidelijk. Een zeer vriendelijke kok maakte weer met alle liefde eieren voor ons klaar. Ook Samantha heeft de weg naar het ‘omelet station’ ook weer gevonden.   Het bestellen gaat haar steeds makkelijker af, maar ze-spreekt-geen-engels hoor! ;o)

Na het ontbijt hebben we eerst even nog uitgezocht waar het metro station precies zit. Hij moet heel dicht in de buurt van het hotel liggen, maar waar nu precies.
Maar bij de receptie wist men wel raad en konden we op pad.
Omdat het er weer naar uit zag dat het een vrij warme dag zou gaan worden, leek het ons wel verstandig om eerst naar Arlington Cemetery te gaan. Daar konden we ook gelijk tickets kopen voor de Tourmobile Sightseeing. Van deze manier van transport hebben Ces en ik een aantal jaar geleden ook gebruik van gemaakt en was ons toen goed bevallen.
Geordi vind presidenten heel interessant en wilde heel graag het graf van president Kennedy zien. Hij was onder de indruk. Eigenlijk waren ze alle twee heel erg onder de indruk van Arlington en helemaal van de hoeveelheid van graven!
DSC_0193 DSC_0191
Met het treintje zijn we naar ‘The Tomb of the Unknowns’ (graf van de onbekende soldaten) gegaan om daar naar de wisseling van de wacht te kijken. We waren precies op tijd. Echt zo ceremonieel gaat dit, krijg er altijd een brok van in mijn keel.
Toen de wisseling voorbij was, besloten we nog even te wachten voordat we verder gingen. We wilde namelijk nog een keer kijken en dan op het punt gaan staan waar de wapen inspectie gehouden wordt.
Geen verkeerde keuze geweest, want tussendoor was er nog een kranslegging van een   Boyscout troop 576. (Er is een grote Jamboree aan de gang in Washington ten ere van 100 jaar BSA). Was ook heel indrukwekkend. Tijdens de kranslegging speelde een hoornblazer de “Taps”. Nu ik dit schrijf krijg ik gewoon weer een brok in mijn keel. Het is ook bijna niet te omschrijven wat er op zo’n moment door je heen gaat!
Kort na deze krans ceremonie werd de wacht weer gewisseld. Vooral Geordi was zo onder de indruk van het inspecteren van het wapen en stelde op weg naar het treintje er ook diverse vragen over. Vragen die Cesco gelukkig kon beantwoorden!

*Ik kon uit de vele foto’s van deze cermonie niet zo goed een keuze maken.*

DSC_0205 DSC_0209
DSC_0211 DSC_0213
DSC_0219 DSC_0222
DSC_0229 DSC_0230

DSC_0242 DSC_0249
DSC_0253 DSC_0262

Met het treintje zijn we naar het Arlington House gereden, het huis waar vroeger General Robert E. Lee samen met zijn vrouw en kinderen heeft gewoont. Het uitzicht vanaf hier is echt geweldig over Washington heen. Jammer genoeg wordt het huis momenteel gerenoveerd en zijn alle meubels eruit.
Nu werd het zo langzamerhand tijd om Washington zelf in te gaan. Bij de ingang van Arlington Cemetery konden we overstappen op het treintje wat langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Washington reed.
We besloten om als eerste naar Union Station te gaan: Eten!
Onderweg natuurlijk genoeg te zien en de kinderen genoten zichtbaar (net als wij). Vind het echt super dat we dit nu ook aan onze kinderen kunnen laten zien.
DSC_0284 DSC_0279 DSC_0282 DSC_0283

In Union Station als eerste the foodcourt opgezocht en een vrij plekje opgezocht. Ik ben eerst met Geordi even een rondje gaan maken om te kijken wat we wilde gaan eten. Van alle kanten kregen we samples aangeboden en Geordi en ik waren het samen eens. The Bourbon Chicken was het lekkerst. Dus samen hebben we Bourbon Chicken besteld.
Weer terug bij ons tafeltje is Cesco samen met Samantha op pad gegaan en zij waren voor de BBQ King ‘gevallen. Zo eten we allemaal waar we zin in hebben. Vind het echt reuze gemakkelijk zo’n foodcourt!
DSC_0308 DSC_0306 DSC_0307 Na het eten hebben we nog even rondgekeken en een klein beetje geshopt in Union Station. Toen we buiten buiten kwamen om weer op het treintje te stappen was de lucht dicht getrokken en vielen er al een aantal dikke druppels. Een flinke onweersbui trok over met de daarbij horende (flinke) regenbui.
Deze bui gooide even onze plannen ,letterlijk, in het water. We wilde naar het Washington Monument en Lincoln Memorial. Maar door de regen zijn we   het Museum of American History ingegaan.
DSC_0311 DSC_0312 DSC_0313
Ook op het goede moment, want ze waren in de grote hal net bezig om de hele grote vlag met behulp van heel veel mensen uit te vouwen en uit te spreiden. Echt een MEGA vlag (30′ by 40′, 9m by 12m) was dit. En op het moment dat deze volledig was uitgespreid begonnen de mensen (en dat waren er heel wat) het Amerikaanse volkslied te zingen. En weer, ook terwijl ik dit schrijf, heb ik weer die enorme brok in mijn keel! Het volkslied kennen is iets wat bij de Amerikanen gewoon normaal is. Terwijl wij in Nederland misschien net het eerste complet van ons volkslied mee kunnen mompelen, zingen de Amerikanen uit volle borst en vol overgave hun volkslied mee.
Vervolgens werd die enorme vlag op de speciale manier, waarop Amerikaanse vlaggen gevouwen worden, opgevouwen.
Die regenbui heeft zo moeten zijn, dit hadden we echt niet willen missen.
Hierna zijn we bij de Star Spangled Banner wezen kijken. Laatste keer dat ik hem gezien heb, hing hij nog in de hal. Nu was er een aparte ruimte voor gecreëerd. Je mocht helaas niet fotograferen, maar over filmen werd niets gezegd…
We hadden niet zoveel trek om heel veel tijd nu hier door te brengen. Als we later nog puf hadden konden we altijd nog terug komen.
Maar omdat het buiten nog steeds aardig doorregende, werd het Washington Monument en Lincoln Memorial het gewoon even niet. Ik baalde echt, want dat was nu juist het gene wat we de kinderen zo graag wilde laten zien!
Het leek ons een goed idee om dan ‘maar’ naar het National Air and Space Museum te gaan. Tussen de druppels door zijn we naar het museum gelopen. De kinderen vinden het hier, ondanks de regen, geweldig. Ook Washington heeft een behoorlijke indruk op ze gemaakt!
Van het Air and Space Museum kon ik me weinig meer herinneren. Maar ik weet wel dat er in 14 jaar een hoop veranderd is hier!
In vogelvlucht hebben we dit museum bekeken en zoals we al van tevoren gedacht hadden: Geordi was hier helemaal in zijn element! Hij vind alles wat met air and space te maken heeft helemaal geweldig.

DSC_0329 DSC_0332
DSC_0331 DSC_0337
DSC_0335 DSC_0336

Inmiddels was het buiten (gelukkig) weer droog en konden we eindelijk onze weg weer verder vervolgen. Alleen het treintje zou maar tot 16:30 rijden. We besloten dat we wel zouden zien.
Het Lincoln Memorial heeft op de kinderen ook veel indruk gemaakt, net als het enorme uitzicht vanaf hier. Zowel Samantha als Geordi willen echt alles weten.
Nog een paar ‘foto grapjes’ uitgehaald. Altijd grappig om te zien, dat mensen als je je omdraait precies hetzelfde gaan staan doen…

DSC_0341 DSC_0339
DSC_0347 DSC_0362
DSC_0357 DSC_0361
DSC_0368 DSC_0369
DSC_0380 DSC_0382

Vanaf het Lincoln Memorial zijn we eerst bij het Korean War Memorial geweest. Heel indrukwekkend!
Terwijl we naar het Vietnam Memorial liepen zag we nog een eekhoorn die er even goed voor ging zitten!

DSC_0383DSC_0386 DSC_0403DSC_0404
Het Vietnam Memorial is ook heel indrukwekkend en je wordt best wel even stil als je al die namen op die enorme muur ziet staan.
Vanaf hier zijn we op ons gemak terug gelopen naar National Mall om daar weer op de metro te stappen om terug te gaan naar het hotel. Best een behoorlijk stuk lopen, maar we hadden het naar ons zin!
Eenmaal terug in de hotelkamer had ik het gevoel dat ik minstens 10 cm ben afgesleten! Ik had echt geen voeten meer en je kon me uitwringen!
We hebben zoveel meer gezien dan we eigenlijk eerder van plan waren. De kinderen hebben het naar hun zin (en wij ook).

Even lekker relaxen en opfrissen op onze kamer om later nog even (met de auto)op pad te gaan om iets te eten te zoeken. Dat is in deze omgeving wel een beetje jammer, weinig eetgelegenheden. En om nu weer naar Ruby’s Thuesday te gaan, zagen we eigenlijk niet zo zitten.
Eerst zijn we nog naar het Marine Corps “Iwo Jima” Memorial geweest. Deze is niet zo ver van ons hotel af en we konden er heel goed (en gratis) parkeren.
Heel mooi monument vind ik dit. Had deze al zo vaak op foto’s gezien, maar nog nooit   met eigen ogen gezien. Hij was groter dan ik eigenlijk had verwacht!
DSC_0421 DSC_0418 DSC_0419

Nu was het tijd om iets eetbaars te gaan zoeken! We zijn naar Fairfax gereden en daar bij het shopping gebied gegaan en daar iets eetbaars gezocht.
Veel later dan eigenlijk de bedoeling was, waren we terug in het hotel. Geordi zat in de auto al te knikkebollen.
Maar ik kan wel zeggen dat we vandaag een TOP-dag hebben gehad!
Morgen vertrekken we naar Charleston toe. Is wel een flink stuk rijden.

Iwo Jima memorial (HDR)

Weather in Washington DC at time of posting: 27 °C, few clouds, wind 300° at 7km/hr.